Dans Publieksprijs voor Crazy Blues

DansPublieksprijs 2015
Op 7 maart kreeg Neel Verdoorn de Dans Publieksprijs 2015 uitgereikt voor haar choreografie Crazy Blues.

De dansers van het Internationaal Danstheater worden in Crazy Blues uitgedaagd om uiting te geven aan hun diepste- en persoonlijk gevoelde motivatie om te bewegen. Net zoals de stem van de blues vaak rauwe, donkere regionen opzoekt, zoeken de dansers hun uiterste fysieke grenzen op. De dansers worden live begeleid door de bijzondere stem van zangeres en actrice Joy Wielkens.

Nieuws

Silent Songs: Een meeslepende combinatie van zang, dans & piano

Toegegeven: normaal gesproken ben ik wat afwachtend wat een combinatie van dans en zang op het podium betreft. Als de voorstelling is afgelopen, kan ik echter niet anders dan vol lof over de uitvoerenden zijn!

Een hartstochtelijk geheel
De pianist (Maarten van Veen) brengt muziek van o.a. Simeon ten Holt, Silverstro en John Cage op een meeslepende manier. Daarin wordt hij bijgestaan door de – meer dan capabele – dansers en bariton (Wiebe-Pier Cnossen). Samen brengen ze deze combinatie tot een romantisch, bij tijd en wijle speels, intiem, hartstochtelijk en soms naar adem snakkend geheel. Het theater vanavond droeg hieraan bij doordat je als publiek zo dicht op de uitvoerenden zit. Elke ademhaling, zucht, emotie is zichtbaar, hoorbaar en voelbaar.

Verstikkend verlangen van geliefden
De choreografe, Neel Verdoorn (1962), liet zich zichtbaar inspireren door de film Brief Encounters, die eindigt met een verstikkend verlangen van geliefden in het afscheid van een onmogelijke liefde. De dansers (Francesca Peniguel en WilliamLü). Twee formica keukenstoelen stonden centraal op het podium met op de achterwand zwart-wit foto’s van het paar geprojecteerd. De schaduwen van de dansers en de stoel(en) gaven een extra effect bij het weggaan en terugkomen van de geliefden in de dans.

Kiest ze voor haar minnaar of echtgenoot?
De duetten die ze uitvoerden leken qua bewegingen op elkaar, maar toch steeds met een ander accent. De bariton (Wiebe-Pier Cnossen) was door zijn vaak melancholische zang een aanvulling op de dans, net als de dans een aanvulling was op zijn zang. Een prachtige combinatie van beiden. Hierdoor werd het een meeslepend, romantisch en soms hartstochtelijk geheel. Na een hartstochtelijk duet zit Francesca op de grond met haar rug naar het publiek, in vertwijfeling wat te doen. Moet ze naar haar minnaar of haar echtgenoot? Dan zien we opeens de bariton voorzichtig naar haar toelopen en aan haar zij blijven staan zingen. Wat een spanning, gaat ze met hem mee of wordt het toch de minnaar?

Horen, zien én voelen!
Een onvoorstelbaar goede voorstelling die deze laatste beklemmende beslissing heel goed laat voelen. Een aanrader dus! Zoek op waar ze in 2016 spelen. De voorstelling is zelfs nog te boeken door theaters. Dit moet je zien, horen, voelen.

Marianne Viersma, Dans Magazine

Silent Songs

Recensie

Crazy Blues groot succes in Mexico

In augustus was Crazy Blues een drietal keer met veel succes te zien in Mexico. Een recensie is te lezen op de site van Espectáculos.

Je kan de hele voorstelling in Mexico bekijken:

Crazy Blues in Mexico

Recensie

Moderne Dans lessen/workshop

Van 21 t/m 24 augustus geeft ik, net zoals vorig jaar, weer les bij het NBDK. De lessen zijn in de Chassé Dance Studios in Amsterdam. Kijk hier voor het volledige programma.

Lesgeven

Silent Songs

Het DoelenEnsemble uit Rotterdam en het Internationaal Danstheater (ID) uit Amsterdam slaan de handen ineen. In een betoverend programma waarin de Silent Songs van Valentin Silvestrov (Kiev, 30 september 1937) en het pianowerk Natalon van Simeon ten Holt centraal staan. De beide stukken inspireerde choreograaf Neel Verdoorn en speciaal voor twee dansers van het ID maakt  ze een drietal duetten.

De première is voorzien op zaterdag 12 december 2015 in de Jurriaanse Zaal in de Doelen Rotterdam.

De liederen van Silvestrov zijn geschreven op tekst van Keats, Lermontov, Poeshkin en Zhukovsky.

Choreografie
Neel Verdoorn
Musici
Wiebe-Pier Cnossen (Bariton), Maarten van Veen (Piano)
Muziek
o.a Valentin Silvestrov Silent Songs voor piano en bariton , Simeon ten Holt Natalon voor pianosolo
Dans
Francesca Peniguel en William Lu

Nieuws

Julia

Het was bijzonder om mee te werken aan de productie Julia. Een bijzondere samenwerking waarin ik voor de studenten van Codarts een drietal choreografieën heb gemaakt (o.a dans voor: Montegues en Capulets: Prokofjev Suite 2, Fire dance: El Amor Brujo: Danza Rituel del fuego).

Astrofysicus Vincent Icke sprak in De Nieuws BV op Radio 1 over het symfonisch spektakel van Julia.

JuliaJuliaJulia
foto’s: Nico Alsemgeest

Nieuws

Losse bewegingen op blues

De dansers knielen op het podium. Wat meteen opvalt zijn de kapotte kleren en blote voeten. De voorstelling brengt een eerbetoon aan de blues uit de tijd van de slavernij. Het stuk begint somber, de dansers zijn druk aan het ‘werk’. Zangeres en actrice Joy Wielkens begint te zingen over de komst van een nieuwe wereld. Aan alle bewegingen en uitdrukkingen is te zien dat de dansers aan het overleven zijn. Met teksten als “there’s a new world calling” en “let me breath” wordt aangetoond hoe ellendig de omstandigheden waren in die tijd.  De muziek van de driekoppige band en de stem van Wielkens sluiten naadloos aan bij de choreografie.

Naarmate het stuk vordert, worden de performers vrolijker. Dansen op blues is het enige wat het leed van de slaven kan verzachten. De dansers zwepen elkaar op, omhelzen elkaar en swingen met hun heupen. Ook in de teksten van de muziek schemert hoop; ‘I will break free’ zingt de talentvolle Joy Wielkens, die alle noten loepzuiver weet te uit te brengen. De dansers zijn enorm getalenteerd en laten de bewegingen eenvoudig lijken.

Crazy Blues is een onvoorspelbaar stuk die je met name door de wisselende emoties van de dansers en de bijzondere sfeer op het podium tot het einde in de greep houdt. Een mooie dansproductie.

Jackie Oomen, 1erang.nl

Recensie

Hoofd beweegt los van lichaam

Na producties gewijd aan de tango en de fado dompelt het Internationaal Danstheater zich nu in de blues. Choreografe Neel Verdoorn staat een panoramisch beeld voor ogen, met inspiratiebronnen als de ’in de modder geboren’ black bottom steps en Mamie Smiths Crazy blues.

Crazy Blues
Tot een aantal jaar terug bracht het Internationaal Danstheater puur folklore, uit Rusland, de Balkan, het Midden-Oosten. Huidig artistiek leider Jan Linkens laat de volksdansen echter liever over aan dansers uit de betreffende landen. „Ik vind het interessanter om te kijken hoe we vanuit bestaande, aansprekende dans- en muziekculturen tot iets nieuws kunnen komen.”

Na de tango en de fado was daar, zegt choreografe Neel Verdoorn, nog dat „andere enorme muziek- en dansfenomeen”: de blues. Verdoorn heeft er, als voormalig danseres van het legendarische Djazzex, een hartstochtelijke affiniteit mee. „Voor mij is dit thuiskomen.”

Het afgelopen jaar las en zag ze zo’n beetje alles wat ze maar kon vinden over de bluesgeschiedenis. „Beginnend bij de Afrikaanse arbeiders die op de plantages in Amerika de ellende van zich af dansten. En hoe dit zich verplaatste naar de juke joints, waar ’belly rubbing’ gangbaar was: het heel dicht tegen elkaar aan dansen, in de louche, hete atmosfeer die deze uitgaansgelegenheden kenmerkte en waar, door de drank en bedwelmende kruiden, ook regelmatig doden vielen.”

Verdoorn somt met hoorbaar genoegen de danspassen op die uit die periode dateren: de black bottom steps – „letterlijk in de modder geboren” – de shimmy sham, snake hips, de fish tail. „Het is prachtig om te zien hoe dit soort bijna rituele stappen met steeds meer vrijheid en uiteindelijk heel atletisch werden uitgevoerd. Zoals de Afro-Amerikaanse dansers konden isoleren, dus hun hoofd of benen los van de rest van hun lichaam konden bewegen, was ongelooflijk. Dat kon niemand in die tijd.”

Invloeden van dit alles zijn zeker terug te vinden in Verdoorns choreografie, maar haar vertrekpunt ligt toch vooral bij de muziek, die live wordt uitgevoerd door zangeres Joy Wielkens en een voor de gelegenheid samengestelde bluesband. „Joy en ik vonden elkaar in onze bewondering voor vrouwen als Bessie Smith, Alberta Hunter, Ida Cox, Billie Holiday, Nina Simone en bovenal Mamie Smith, die met Crazy blues (tevens de titel van Verdoorns choreografie) als eerste vrouw een bluesnummer op de plaat zette. Zij hebben met hun muziek de vrouwelijke identiteit een enorme ’boost’ gegeven.”

Wielkens zingt niet alleen hun muziek, maar maakt ook deel uit van de choreografie. „Het is haar verhaal dat de dansers verbeelden. De pijn en het verdriet die in de blues zo onontkoombaar zijn, maar ook de enorme drang tot overleven, de levenslust, het vermaak en plezier.” En de rode draad in het geheel? „Dat is toch de liefde, uiteindelijk gaat de blues – zoals Martin Scorseses film The blues zo mooi laat zien – over liefde.”

Astrid van Leeuwen, De Telegraaf, 25 februari 2015

Interview

Speeldata Crazy Blues

Februari 2015

06 | Almere (try-out) | Schouwburg Almere | 20.15 uur
11 | Zoetermeer (try-out) | Stadstheater | 20.15 uur
18| Alphen a/d Rijn (try-out) | Theater Castellum | 20.00 uur
21| Valkenswaard (try-out) | Hofnar | 20.15 uur
23| Amsterdam (première)| De La Mar | 20.30 uur
27 | Rotterdam | Rotterdamse Schouwburg | 20.15 uur
28 | Purmerend | de Purmaryn | 20.15 uur

Maart 2015

04 | Hardenberg | Voorveghter | 20.15 uur
05 | Emmen | De Muzeval | 20.15 uur
06 | Spijkenisse | De Stoep | 20.15 uur
08 | Amersfoort | Flinttheater | 20.15 uur
10 | Sittard-Geleen | Stadsschouwburg | 20.00 uur
11 | Hengelo | Rabotheater | 20.00 uur
13 | Hoofddorp | De Meerse | 20.15 uur
14 | Deventer | Deventer Schouwburg | 20.15 uur
19 | Nijverdal | Zin in Theater | 20.15 uur
20 | Emmeloord | Theater ‘t Voorhuys
27 | Amstelveen | Schouwburg A’veen | 20.00 uur
28 | Heerhugowaard | Cool Kunst en Cultuur | 20.15 uur
31 | Gouda | Goudse Schouwburg | 20.00 uur

April 2015

02 | Baarn | Speeldoos | 20.15 uur
07 | Steenwijk | Meenthe | 20.00 uur
08 | Woerden | Het Klooster | 20.15 uur
09 | Middelburg | Schouwburg Middelburg | 20.00 uur
15 | Velsen | Staddschouwburg | 20.15 uur
16 | Wageningen | Junushof | 20.15 uur
17 | Roosendaal | de Kring | 20.00 uur
18 | Arnhem | Schouwburg Arnhem | 20.15 uur
21 | Capelle | Isala Theater | 20.15 uur
23 | Drachten | De Lawei | 20.00 uur
25 | Zaandam | Zaantheater | 20.30 uur
26 | Helmond | Speelhuis | 14.30 uur
28 | Den Haag | Lucent Danstheater | 20.15 uur
29 | Kampen | Stadsgehoorzaal | 20.15 uur
30 | Hoogeveen | De Tamboer | 20.15 uur

Mei 2015

07 | Eindhoven | Parktheater | 20.30 uur
08 | Beverwijk | Kennemertheater | 20.15 uur
10 | Amsterdam | Doelenzaal | 16.00 uur
13 | Breda | Chassé | 20.30 uur
15 | Nijmegen | Lux | 20.30 uur
16 | Alkmaar | De Vest | 20.15 uur
21 | Hilversum | Gooiland | 20.00 uur
22 | Apeldoorn | Orpheus | 20.00 uur
23 | Amsterdam | Bijlmer Parktheater | 20.00 uur

Augustus 2015

07 | Camargo City (Mexico)
08 | Chihuahua (Mexico)
10 | Juarez (Mexico)
13 | Bloemendaal | Openluchttheater Caprera
14 | Amsterdam | Openluchttheater Vondelpark (geen live muziek)
14 | Amsterdam | Parade (aangepaste versie)
15 | Amsterdam | Parade (aangepaste versie)
16 | Amsterdam | Parade (aangepaste versie)
17 | Amsterdam | Parade (aangepaste versie)
19 | Amsterdam | SAIL 2015 (hoofdpodium Java eiland)
29 | Amsterdam | Uitmarkt
30 | Amsterdam | Uitmarkt

wijzigingen voorbehouden

Speeldata

Hofvijverconcert 2014

Voor het Hofvijverconcert 2014 in het kader van Festival Classique maakte Neel Verdoorn een choreografie voor studenten van Codarts Rotterdam.
“Wanneer mezzosopraan Barbara Kozelj vanaf de zijkant het podium betreedt zijn alle blikken direct op haar gericht. Uitgedost als Meisje met de parel zong zij – aangevuld met schitterende dans van Codarts – muziek van Cantaloube en maakte daarmee indruk op de bezoekers, zo sterk dat een man zelfs opstond en vanaf de tribune verliefd naar haar staarde. In een poging haar te bereiken springt hij het water zelfs in en neemt hij haar mee de Hofvijver over met een bootje. Dan slaat de twijfel toch wel toe bij de andere mensen: was het nou wel of geen bezoeker?”

Een registratie van het concert is te zien via de website van de NPO. De choreografie is te zien vanaf minuut 30.

Hofvijverconcert 2014

Nieuws